Ostatnia aktualizacja strony: 28.03.2022 r.
Poprzednia wersja z dnia 01.03.2022 r.
Aktualizacji uległy zasady bezpieczeństwa dotyczące ochrony osobistej; podtrzymany został nakaz zakrywania ust i nosa wyłączniew budynkach, w których prowadzona jest działalność lecznicza oraz w aptekach
Nie obowiązują limity osobowe.
Jeśli komenda hufca prawidłowo uruchomiła prowadzenie zbiórek w roku harcerskim 2020/2021 zgodnie z powyższymi krokami, nie ma konieczności ponawiania procedury w związku z kolejnymi aktualizacjami wytycznych.
Rezygnujemy z konieczności udziału osoby pełnoletniej w zbiórce zastępu ; nie zwalnia to jednak drużynowego z odpowiedzialności za pracę zastępu, w tym dopilnowania organizacji zbiórki, zgodnie z wymogami.
Zniesione zostały limity osobowe oraz nakaz zakrywania ust i nosa jednak w dalszym ciągu istnieje obowiązek (do dnia 30 kwietnia 2022 r.) zakrywania ust i nosa, przy pomocy maseczki: w budynkach, w których prowadzona jest działalność lecznicza oraz w aptekach
Inne zasady bezpieczeństwa:
Dopuszczamy organizację form pracy harcerskiej z nocowaniem, przy zachowaniu wszystkich zasad wynikających z obowiązujących instrukcji i regulaminów.
Zalecamy przejazdy z pominięciem środków komunikacji publicznej, lecz oczywiście nie wykluczamy takiej możliwości.
Dopuszczamy organizację wydarzeń hufcowych, międzyhufcowych, chorągwianych i ogólnopolskich, przy zachowaniu wszystkich zasad wynikających z obowiązujących instrukcji i regulaminów.
Zalecamy przejazdy z pominięciem środków komunikacji publicznej, lecz oczywiście nie wykluczamy takiej możliwości.
Dozwolone pod warunkami
Bez ograniczenia liczbowego.
BIWAKI I INNE FORMY Z NOCLEGIEM
Wystąpienie charakterystycznych objawów związanych z zakażeniem koronawirusem (kaszel, gorączka, duszność, kłopoty z oddychaniem, ból mięśni, ogólne zmęczenie) lub opinia lekarza o podejrzeniu COVID-19.
Stwierdzenie u uczestnika lub członka kadry formy/biwaku choroby COVID-19, potwierdzonej wynikiem testu.
Postanowienia końcowe
DODATKOWE PORADNICTWO: DLA DRUŻYN I GROMAD
Nabywamy informację o tym, że członek ZHP i/lub jego opiekun prawny zostali skierowani na kwarantannę/stwierdzono zarażenie COVID-19. Członek ZHP był na zbiórce np. 2 dni przed tą informacją.
DODATKOWE PORADNICTWO DLA PEŁNOLETNICH CZŁONKÓW ZHP PEŁNIĄCYCH FUNKCJE INSTRUKTORSKIE I/LUB UCZESTNICZĄCYCH W RÓŻNYCH FORMACH PRACY HARCERSKIEJ
Nabywamy informację o tym, że jestem zarażona/zarażony COVID-19 lub jestem skierowany na przymusową kwarantannę ,a np. 2 dni wcześniej byłem/byłam na spotkaniu komendy/KSI lub innej formie pracy harcerskiej:
Oświadczenia zbieramy od rodziców/opiekunów prawnych niepełnoletnich uczestników zbiórek oraz od pełnoletnich uczestników zbiórek. Zbieranie oświadczeń powinno być poprzedzone przekazaniem rodzicom/opiekunom prawnym oraz pełnoletnim uczestnikom zbiórek informacji, na jakich warunkach, wobec ciągle obowiązującego na obszarze kraju stanu epidemii, udział w zbiórce w ogóle jest możliwy. Wobec obostrzeń, które w dalszych ciągu dotykają różnych sfer życia społecznego oraz gospodarczego ZHP nie może sobie pozwolić na to, by w swojej pracy te obostrzenia pomijać, ponieważ kluczowe znaczenie ma troska o naszych podopiecznych, w tym także troska o ich życie oraz zdrowie. W konsekwencji, jeśli po udzieleniu informacji na temat warunków, na których możliwy jest udział w zbiórkach, dana osoba decyduje się na udział w tej formie pracy harcerskiej, konieczne jest złożenia stosownego oświadczenia za każdym razem przez zbiórką. Brak takiego oświadczenia należałoby traktować w istocie jako decyzję o tym, że dana osoba nie będzie brała udziału w zbiórkach.
Po pierwsze więc, w aktualnie występującej sytuacji – stan epidemii ogłoszony na podstawie przepisów Ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi – Dz. U. 2008, nr 234, poz. 1570 ze zmianami, można sobie wyobrazić w teorii sytuację, w której do zakażenia na zbiórce jednak dojdzie, z czym wiązać może się nie tylko osobista odpowiedzialność odszkodowawcza osoby odpowiedzialnej za przeprowadzenie zbiórki, ale także samej organizacji (ZHP), na zasadach szczegółowo określonych w art. 415 i nast. k.c. (odpowiedzialność deliktowa, z tytułu tzw. czynu niedozwolonego). Skoro tak, to ZHP ma nie tylko prawo, ale i obowiązek podejmowania takich działań, które prowadzić będą do zminimalizowania (czy wręcz wykluczenia) ryzyka związanego z zakażeniem się podczas zbiórki, a tym samym do zminimalizowania (czy wręcz wykluczenia) ryzyka związanego z odpowiedzialnością cywilną (z tytułu czynu niedozwolonego) czy wręcz odpowiedzialnością karną osób odpowiedzialnych za prowadzenie zbiórki, a także samej organizacji. Elementem tego typu prewencji jest właśnie żądanie udzielenia określonych informacji.
Niezależnie od powyższego wskazać należy na art. 2 ust. 2 Ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. 2020, poz. 374 ze zmianami). Zgodnie z tym przepisem, przez „przeciwdziałanie COVID-19” rozumie się wszelkie czynności związane ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków, w tym społeczno- gospodarczych COVID-19.
Informację o stanie zdrowia bez wątpienia można traktować w kategorii dobra osobistego, w rozumieniu art. 23-24 k.c. To oznacza, że osoba, której takie informacje dotyczą, ma pełną swobodę decyzji w przedmiocie tego, czy informacje te ujawnić, czy też nie. Nic nie stoi jednocześnie na przeszkodzie temu, by o takie informacje pytać (przepisy w tym zakresie nie statuują żadnego zakazu). O ile więc osoba, której te informacje dotyczą, poprzez złożenia stosownego oświadczenia zdecydowała się na ich dobrowolne ujawnienie, to mamy do czynienia z działaniem w granicach prawa. W przedmiotowej sprawie nie mamy jednocześnie do czynienia z łamaniem tajemnicy lekarskiej; ZHP nie zwraca się przecież o tego typu dane do osób, które z mocy obowiązujących w tym zakresie przepisów są zobowiązane do ich zachowania w tajemnicy (lekarze), a do osób, które tego typu informacjami mogą co do zasady swobodnie rozporządzać, stosownie do przepisów regulujących ochronę dóbr osobistych. W świetle powyższego, w niniejszej sprawie nie ma mowy o łamaniu tajemnicy lekarskiej.
Niezależnie od powyższego wskazać należy na art. 2 ust. 2 Ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. 2020, poz. 374 ze zmianami). Zgodnie z tym przepisem, przez „przeciwdziałanie COVID-19” rozumie się wszelkie czynności związane ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków, w tym społeczno- gospodarczych COVID-19.
W przypadku braku zgody na złożenie oświadczenia w przedmiocie stanu zdrowia, trudno wyobrazić sobie skutek w postaci ustania członkostwa w ZHP. Z uwagi jednak na specyficzne uwarunkowania, związane z epidemią COVID-19, obowiązkiem organizacji jest takie przygotowanie zbiórek, by odbywały się one możliwie bezpiecznie, z troską o życie oraz zdrowie wychowanków. W konsekwencji, jeśli ktoś tego typu danych, związanych ze stanem zdrowia, nie chce podawać, to należałoby po prostu przyjmować, że w takiej sytuacji dana osoba nie chce uczestniczyć w zbiórce.
Niezależnie od powyższego wskazać należy na art. 2 ust. 2 Ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. 2020, poz. 374 ze zmianami). Zgodnie z tym przepisem, przez „przeciwdziałanie COVID-19” rozumie się wszelkie czynności związane ze zwalczaniem zakażenia, zapobieganiem rozprzestrzenianiu się, profilaktyką oraz zwalczaniem skutków, w tym społeczno- gospodarczych COVID-19.
W deklaracji członkowskiej ZHP jest zawarta informacja, że będziemy przetwarzać dane dotyczące zdrowia, aby zapewnić członkom ZHP bezpieczeństwo w trakcie form pracy. Inspektor Ochrony Danych ZHP po analizie deklaracji uznał, że nie ma potrzeby wprowadzać dodatkowych klauzul